Sėkmės istorijos

Lietuvos Rizikos ir Privataus kapitalo asociacija

„Interactio“ ir „Change Ventures“: Jei produktas atitinka rinkos lūkesčius, verslas ima plėtotis dramatiškai

„Interactio“ komanda: Bendraįkūrėja, rinkodaros ir pardavimo vadovė Simona Andrijauskaitė, bendraįkūrėjis ir generalinis direktorius Henrikas Urbonas, bendraįkūrėjis ir technologijų vadovas Domas Labokas.
Kontrakto metai: 2017
Investicija: 0,5 milijono EUR iš „Change Ventures“, 1,7 milijono EUR iš viso

„Interactio" pradėjo nuo vertimo žodžiu įrankio bažnyčioms, o dabar kompanija jau yra pasaulinė gyvų ir mišrių renginių lyderė. Vien faktas, kad „Interactio" padėjo Angelai Merkel, Emanueliui Makronui ir kitiems pasaulio lyderiams sudalyvauti covid-19 pandemijai skirtoje nuotolinėje konferencijoje, parodo šio startuolio svarbą. Andris, investuotojas ir valdybos pirmininkas, teigia, kad šiuo metu yra pats laikas agresyviai plėtrai.

Kaip kilo idėja sukurti vertimo žodžiu programinę įrangą?

Henrikas, Interactio: Viskas prasidėjo 1892 metais tamsiu žiemos metu... O, jei rimtai, mes subūrėme komandą, kuri siekė sukurti mobiliąją programą, skirtą pakeisti bevielius mikrofonus konferencijų ir renginių metu. Pradinių bandymų ir daugelio pokalbių su potencialiais klientais metu supratome, kad vertimas žodžiu yra daug didesnė problema. Turėdami tarptautinės patirties, mes ir patys žinojome apie šią problemą, tad jau pirmojo bandymo metu tarėme sau: „Galime tai pritaikyti taip pat ir vertimui žodžiu!“ O tuomet viskas pasidarė labai įdomu...

Mūsų pirmasis klientas buvo bažnyčia Klaipėdoje. Jie turėjo bendrą stovyklą su tarptautiniu universitetu, tad pas juos bažnyčioje lankėsi ir vis dar lankosi amerikiečiai, kanadiečiai ir kitų užsienio šalių studentai, įskaitant ir vietinę rusakalbių bendruomenę, tad jiems reikėjo įsigyti brangią vertimo žodžiu įrangą. Keičiant turimą įrangą paaiškėjo, kad naujoji kainuos jiems apie 20 tūkst. JAV dolerių, tačiau tokio biudžeto jie neturėjo ir todėl ieškojo alternatyvių sprendinių. Tos bažnyčios pastorius buvo labai pasiryžęs mane įtikinti, kad sukurtume ką nors, kas tiktų vertimui žodžiu. Aš sakydavau: „Tai – mūsų planuose ir vėliau tai padarysime, tačiau dabar esame susitelkę į mikrofoną“. Kasdien jis mane susitikdavo vienu ar kitu būdu ir vis kalbėdavo apie šį dalyką, mes taip pat daug bendraudavome su konferencijų organizatoriais, bendrovėmis, teikiančiomis vertimo žodžiu paslaugas, kol galiausiai apsisprendėme. Mums tai atrodė kur kas didesnė problema, ir galima nauda žmonėms taip pat atrodė gerokai didesnė, tad perkėlėme savo dėmesį į kūrimą įrankių, kurie leistų vykdyti vertimą žodžiu susitikimų ir renginių metu, išvengiant bet kokių perteklinių išlaidų, susijusių su poreikiu atsinešti kažkokią įrangą.

Beje, ta bažnyčia iki šiol naudojasi mūsų sprendiniu.

Kas ką surado – „Change Ventures“ rado Henriką, ar atvirkščiai?

Henrikas, Interactio: Aš esu aukštesnis, tad mane pamatė pirmą (juokiasi).

Andris, Change Ventures: Geras klausimas. Mes susitikome Vilniuje, „Login“ parodos startuolių mugėje, ir jau praėjo, man rodos, 5 metai nuo to laiko.

Henrikas, Interactio: 4 metai.

Andris, Change Ventures: Taip, 4 metai. Man atrodo, kad Henrikas parašė mums elektroninį laišką arba galbūt mes susisiekėme per tinklaveikos programėlę, tačiau, bet kuriuo atveju, galiu pasakyti, kuo „Interactio“ komanda man iš karto padarė įspūdį – tai buvo komanda, kuri labai anksti suprato, kaip surasti klientų JAV nuotoliniu būdu, neturint tenai jokių atstovų. Šiuo atveju tai buvo bažnyčios, ir man pasirodė, kad jų produkto niša yra labai įdomi. Man padarė įspūdį, kaip aktyviai jie ėjo į užsienio rinką ir ieškojo verslų ir klientų. Tai reiškia, kad yra imamas produktas, duodamas klientui į rankas, gaunamas atsiliepimas, iš jo mokomasi ir tuomet produktas tobulinamas. Tai yra kelias į kažkokį sėkmingą dalyką. Mano pirmasis įspūdis buvo toks: tai komanda, kuri randa galimybes ten, kur kitiems žmonėms galėtų pritrūkti kantrybės ar energijos.

Kaip nusprendėte bendradarbiauti būtent su „Change Ventures“, o ne su kita rizikos kapitalo bendrove?

Henrikas, Interactio: Na, prieš „Change Ventures“ dar buvo Andris. Pirmojo susitikimo metu pradėjome kalbėtis apie tai, ką mes darome, - apie bažnyčias, renginius ir t.t. Iki tol joks investuotojas, su kuriuo yra tekę kalbėti, nebuvo pažįstamas su šia sritimi, tačiau Andris tarė: „Taip, aš priklausau bažnyčiai Latvijoje“. Rodo, jis netgi vadovavo tai bažnyčiai, ar kažkas panašaus?

Andris, Change Ventures: Aš vis dar vadovauju labai smulkiai kongregacijai, taip.

Henrikas, Interactio: Taigi jis yra bažnytinės bendruomenės vadovas, taip pat jis yra „TechChill“ narys ir turi renginių patirties, ir, man rodos, dar pirmojo susitikimo metu jis puikiai suprato, ką mes darome, suvokė mūsų teikiamą naudą, nors kiti daugiausia mąstė taip: „Na, vis tiek anglų kalba bus pagrindinė, tad galbūt problema ne tokia didelė“, ir pan. Tuo metu buvo labai svarbu turėti žmogų, kuris mus supranta.

Andris labai atvirai dalijosi savo idėjomis, aptarinėjome, ką dar galime padaryti, jis turėjo puikų tinklą JAV ir kitose pasaulio šalyse, tačiau svarbiausias dalykas buvo Andrio požiūris į bendrovės įkūrėjus, kas man buvo ypač reikšminga. Taigi atsiradus progai bendradarbiauti su „Change Ventures“, neiškilo didelės diskusijos, nes mes bet kuriuo atveju jau tam tikru būdu bendradarbiavome.

Andris, Change Ventures: Mums kaip fondui tai yra dalis mūsų aiškios laikysenos: mes norime bendrauti su verslo steigėjais ir pažiūrėti, ar galime jiems kaip nors padėti, nepriklausomai nuo to, ar investuosime. Taip yra dėl to, kad technologijų pasaulis tam tikra prasme yra labai didelis, o, kita vertus, – labai mažas, tad mes matome įvairias galimybes padėti verslų steigėjams. Mes galime padėti netgi tuomet, jeigu į jų verslą neinvestuojame. Tuomet steigėjai yra linkę padėti ir mums kokiu nors būdu: netgi tie steigėjai, kuriems dėl investicijų esame pasakę „ne“, suveda mus su daug įvairių gerų kontaktinių asmenų. Mes siekiame būti naudingi visai bendruomenei. Žinoma, daugiausia jėgų skiriame padėdami mūsų portfelio įmonėms, tačiau norime būti naudingi ir visai bendruomenei.

Gal galite įvardyti didžiausią iššūkį, kurį teko įveikti kartu?

Henrikas, Interactio: Būti startuoliu yra nuolatinis iššūkis. Andri, ar turi kokių minčių?

Andris, Change Ventures: Mąstau apie tokį mažesnį – iššūkis buvo, kaip išmokti sąveikauti ir užmegzti produktyvius santykius. Mes, kaip investuotojai, nesame įmerkę rankų į verslo kasdienybę, tad nematome, kas vyksta, tačiau tuo pačiu norime išlaikyti glaudų ryšį. Tad aptarinėjome tai, kokius duomenis mums teiks „Interactio“, stengėmės išsiaiškinti, kokių rodiklių ir kokiu formatu mums reikės, o kai aš prisijungiau prie valdybos, aiškinomės, kokiu formatu geriausia būtų vykdyti valdybos pasitarimus, kaip juos organizuoti, kokiu dažnumu ir t.t. Neišvengiamai komandos narių prisitaikymas vieniems prie kitų, siekiant užtikrinti bendrą proaktyvų darbą, užima tam tikrą laiką. Bet aš manau, kad tokie iššūkiai yra normalūs bet kurio verslo įkūrėjo atžvilgiu, jeigu jis dar nėra turėjęs darbo su gerai struktūruota valdyba patirties.

Henrikas, Interactio: Galiu šį bei tą pridurti prie to, kas pasakyta. Tai yra mūsų pirmasis startuolis, tad mes žinome, jog nežinome daugelio dalykų. Daug žmonių startuolių pasaulyje veikia kaip patarėjai ar investuotojai, ir jie yra labai atviri sakydami, kad gali padėti. Jeigu tau reikalinga jų pagalba, privalai rodyti iniciatyvą, būti labai proaktyvus, kadangi supranti, jog šis asmuo turi daug žinių, tačiau dažnai pats net nesugebi gerai suformuluoti klausimo ar savo idėjos ir ištraukti tų vertingų žinių, kurios yra tarsi užrakintos. Su „Change Ventures“ buvo visai kitaip, kadangi ir jie patys buvo labai proaktyvūs, ir aš jutau, kad šis ryšys yra abipusis. Konkrečiai Andris atvirai dalijosi savo idėjomis, nepriklausomai nuo to, ar dirbome kartu. Manau, kad tai yra puiki savybė – teikti pagalbą avansu ir rūpintis kito žmogaus sėkme, nepriklausomai nuo to, ar pats iš to ką nors gausi.

Vienas iš didžiausių iššūkių yra pinigų pritraukimas. Mes labai daug dėmesio skiriame darbui su klientais, tad pinigų paieška yra toks papildomas darbas, į kurį tenka persijungti. „Change Ventures“ labai mums padėjo ir proaktyviai bendravo su kitais investuotojais, užmegzdami pokalbius ir įsukdami mus į reikalus. Šiuo požiūriu „Change Ventures“ buvo tarsi mūsų komandos papildymas.

Koks buvo geriausias Andrio patarimas?

Henrikas, Interactio: Jų buvo tiek daug... Manau, kad iš Andrio kaip mantrą perėmėme tokią nuostatą: „Pirmiausia – klientas, o paskui visa kita.“ Manau, kad tai labai svarbus patarimas.

Ar vis dar dirbate kartu, ir jei taip, ties kuo?

Andris, Change Ventures: Taip, mes dirbame kartu. Aš esu valdybos narys.

Henrikas, Interactio: Mes, „Interactio“, matome save kaip tiltą, jungiantį žmones nepriklausomai nuo to, kokia kalba jie bendrauja. Mes norime būti visur, kur vyksta toks bendravimas. Mūsų tikslas yra sukurti idealų produktą, kuris palengvintų tokius daugiakalbius susitikimus, renginius ir bet kokius kitus vyksmus, ir aš manau, kad esame fantastiškame kelyje: renginių versle mes jau ir dabar užtikrintai esame numeris vienas, mišrių renginių kategorijoje taip pat esame pasaulinis lyderis. Dabartinės partnerystės tikslas yra ištransliuoti tas galimybes ir pritraukti pasaulinės klasės investuotojus į savo komandą, kad padėtų mums išnaudoti turimą pasaulinį potencialą ir pasiekti didelį verslo mastą. Toks yra mūsų didžiausias ir bendriausias tikslas.

Andris, Change Ventures: „Interactio“ turi puikias rinkos galimybes, ir dabartinis darbo kartu iššūkis yra tai, kaip reikšmingai padidinti šio verslo mastą. Jeigu produktas sugeba atitikti rinkos lūkesčius, verslas ima plėtotis dramatiškai sparčiai, ir tuomet jautiesi lyg beprotiškai jodamas: vadžias reikia laikyti ypač tvirtai, kad pasuktum ten, kur reikia, ir nenujotum bet kur. Tad dabartinė užduotis – išsilaikyti ant šio arklio. O mūsų kaip investuotojo užduotis yra visaip remti Henriką ir padėti jam ir jo komandai būti dar sėkmingesniems.

More stories:

„Eldes“ ir „LitCapital“: Bendradarbiavimas su fondu yra kaip vyresnio brolio atėjimas
„TransferGo“ ir „Practica Capital“: Namų rinkos yra mažos ir mes esame priversti mąstyti globaliai nuo pirmų dienų
„Millo“ ir „Iron Wolf Capital“: Investicijos pritraukimas yra ne vieno mėnesio per metus procesas, o santykių kūrimas nuolatos
„InMedica“, „BaltCap“, „INVL“: Daryk taip, kad būtų gerai tavo klientui, o jau pinigai ateis iš paskos
„PVcase“ ir „Contrarian Ventures“: Visada turi būti pozicija, kad ne tave investuotojai renkasi, o tu juos renkiesi